Ako vznikali nové trate pre turistické bežecké lyžovanie na Skalke a v Kremnických vrchoch po roku 2004?

Ako vznikali nové trate pre turistické bežecké lyžovanie na Skalke a v Kremnických vrchoch po roku 2004?

Vážení občania, vážení priatelia bežeckého lyžovania a návštevníci Kremnice.

Blíži sa čas sviatkov a koniec roka 2011. Verím, že všetci tieto dni strávime v kruhu najbližších, ale určite aj s priateľmi na horách, na turistických bežeckých tratiach Kremnických vrchov alebo len tak prechádzkami v nádhernom okolí Kremnice.

Mnohí z vás možno ani neviete ako sa vlastne Kremnické vrchy a Skalka stala „rajom bežeckého lyžovania“ na Slovensku a predbehla možno aj tak známe tatranské stredisko ako je Štrbské pleso. Teraz mám na mysli nielen výkonnostné športové bežecké lyžovanie, o ktoré sa stará hlavne úspešný oddiel MKL (Mestský klub lyžiarov), ale hlavne rekreačné (tzv. turistické) bežecké lyžovanie. Lyžovanie, ktoré je spojené aj s obdivovaním a objavovaním nádherných zakutí a výhľadov v Kremnických vrchoch. Reprezentantom, realizátorom  a „údržbárom“ týchto turistických bežeckých tratí je od začiatku až po dnešné dni  občianske združenie TJ Biela stopa Kremnica a o.z. Euroloppet Slovákia (tiež naše Kremnické o.z.). Celé roky partia nadšencov bez nároku na odmenu buduje a zveľaďuje to, čo mestu Kremnica prináša dominantné postavenie v cestovnom ruchu na Slovensku. Verím, že v budúcnosti prinesie aj nemalý prínos do pokladnice mesta a podnikateľov v CR, a s tým spojený rozvoj mesta.

Trochu si dovolím zaspomínať na medzníky, ktoré obohatili novodobú históriu vybudovania a úpravy tratí v Kremnických vrchoch. Dovolím si nadviazať na zásluhy našich predchodcov z radov organizátorov Bielej stopy SNP alebo ŠKL Kremnica (teraz MKL), za čo sme im všetci určite povďační. Pre mesto Kremnica a pre nás všetkých je teraz dôležité to, ako sme dokázali prekonať obdobie, v ktorom sa už zdalo, že bežecké lyžovanie vrátane Bielej stopy v Kremnických vrchoch definitívne skončí.

V roku 2004 sa v Kremnici konal Zimný zraz turistov KST. Vedením mesta a KST sme boli požiadaní (TJ Biela stopa) o pomoc pri organizovaní tohto podujatia. Podujatie aj vďaka členom Bielej stopy a Kremnickej Horskej služby (v mnohých prípadoch sú to tí istí ľudia…) sa nám podarilo zorganizovať na vysokej úrovni a malo kladný ohlas v celej turistickej verejnosti Slovenska. Počasie celkom vyšlo, snehu bolo dosť (nie ako tieto posledné dva roky), ideálne na turistiku. Hlavný organizátor podujatia Viktor Halíř spomína – „upravovalo sa ešte starou „Lavínou“ cca 120 km tratí, stroj bol až na Kremnických baniach, Flochovej…a v tej dobe bol Libor Schmidt prvýkrát upravovať aj zvážnicu na Hostinec. Úspech na zimnom zraze bol pre nás signálom, že v Kremnici ešte stále sú ľudia (dobrovoľníci), ktorým trate a bežkovanie v Kremnických vrchoch nie je ľahostajné a keď treba, dokážu urobiť na tratiach kus záslužnej práce.

Kremnické vrchy majú dnes vybudovanú rozsiahlu sieť bežeckých tratí. Myslím tým trate, ktoré je možné upravovať na šírku 3 až 6 m, a väčšinou sú tak aj upravované. Tieto trate je možné využívať hlavne pre voľnú techniku (FT, alebo ľudovo korčuľovanie), ale samozrejme aj pre klasiku. Najviac využívané sú trate (mapa tratí) Severného okruhu (cez Cabanku a Širokú) a Južný okruh (cez Hostinec). Práve na Južnom okruhu bolo v minulosti zrealizovaných najviac prác a tzv. úvoz na Hostinec sa zmenil na nepoznanie. V spolupráci mesta Kremnica, MsL Kremnica a členov TJ Biela stopa (pod vedením Libora Schmidta) sa upravila zvážnica tak, aby ju bolo možné prejsť a upraviť aj širokým strojom. V tom období začala rapídne stúpať návštevnosť novozrekonštruovaného „Hostinca“, lebo tak kvalitne neboli upravené prístupové zvážnice nikdy pred tým.

[jpg] Mapa Skalky

[jpg] Mapy tratí

Ďalšie, pre trate vážne obdobie, nastalo vybudovaním novej zjazdovky na „Peknej vyhliadke“. Otvorením zjazdovky vznikol problém, ako sa dostať na severnú stranu Kremnických vrchov, keďže časť Zlatej cesty bola uzatvorená. Na MsÚ v Kremnici začal doslova boj o to, či zrealizovať alt. TUNEL alebo alt. OBCHVAT.  To znamená, či ideme podkopať zjazdovku a vybudovať finančne a časovo náročný tunel (v ktorom aj tak nakoniec nebude sneh…), alebo zrealizujeme OBCHVAT cez les ako reálnejšiu alternatívu a napojíme trať za novou zjazdovkou späť na Zlatú cestu. Dnes vieme, že rozhodnutie bolo určite správne, aj keď zďaleka nie komfortné. Bohužiaľ to bolo, a dodnes to je, jediné miesto na Skalke, kde sa dá reálne spojiť JUH a SEVER Kremnických vrchov bez dramatického stratenia výšky alebo dĺžky trate.

Dnes, ale na tomto mieste máme ďalšiu „nástrahu“, a len budúcnosť nám ukáže koľko má nová výstavba pre bežecké lyžovanie plusov a koľko mínusov. Verím, že si na novú skutočnosť zvykneme, tak ako na mnoho iných zrealizovaných projektov na Skalke, ktoré väčšinou boli šité horúcou ihlou, ako sa určite správne vyjadril aj riaditeľ mestských lesov Ing. Karol Mutňanský.

V tomto roku (leto a jeseň) prebehli možno najintenzívnejšie práce na tratiach Severného a Južného okruhu za posledných 5 rokov. Upravil sa OBCHVAT – zákruty sú širšie a bezpečnejšie ako v minulosti, vjazd od zjazdovky je podstatne rozšírený a naklopený. Celá trasa až po chatu Cabanku vrátane Václaváku bola rozšírená (mechanizmom) a vypílená („pilčíci“ z Bielej stopy).

Členovia TJ, občania mesta Kremnica a naši priatelia, odpracovali množstvo brigádnických hodín. Všetkým sa chcem aj touto cestou poďakovať, nebudem ich menovať, aj keď by si to všetci určite zaslúžili, no nerád by som na niekoho zabudol. Správy o brigádach, akciách a dokonca aj o počasí (cez web kameru BS) nájdete na stránke o.z. TJ Biela stopa: www.bielastopa.eu.

Na záver prajem všetkým  občanom Kremnice, priateľom z TJ Biela stopa, Horskej služby na Skalke, turistom a návštevníkom, pokojné prežitie blížiacich sa vianočných sviatkov, pevné zdravie a hlavne veľa síl a optimizmu do roku 2012.

Teším sa na stretnutie s Vami na vynovených, zasnežených a upravených turistických bežeckých tratiach v Kremnických vrchoch.

Horám zdar,
Ivan Petráš – poslanec MsZ v Kremnici, 27.11.2011

Prílohy a fotografie k textu – archív Bielej stopy a IP

 

 

 

 

 

 

Prehľad o bežeckých lyžiarskych tratiach na Slovensku, zdroj DAJAMA  a IP
Názov –  miesto – nadmorská  výška – štart/cieľ – dĺžka tratí v km

● Skalka Kremnica – Kremnické vrchy – 1 197 m – 2, 3, 4, 5, 5, 10, 15, (MKL) 22,25,47 km (BS)
● Lyžiarsky areál Králiky – Kremnické vrchy 745 m 2, 3, 4, 5, 5, 7, 5, 10
● Krahule – Kremnické vrchy – 750 m – 15 km – v realizácii (2011-2012)
● Štrbské Pleso – Vysoké Tatry – 1 360 m – 5, 5, 10, 10, 15, 15, 30, 30 km
● Kuzmínovo – Oravská vrchovina  – 535 m – 2, 3, 4, 5 km
● Látky Hriňová – Slovenské rudohorie – 1 000 m – 2, 3, 7, 10, 15 km
● Regetovka Busov – 520 m – 2, 3, 4, 5 km
● Košice Kavečany – Volovské vrchy – 598 m – 2, 3, 4, 5, 7, 5 km
● Vápenička Štrba – Kozie chrbty – 810 m – 1, 2, 3, 4 km
● Medzihory Svit – Kozie chrbty – 738 m – 2, 3, 4, 5 km
● Areál Štôla Vysoké Tatry – 860 m – 2, 3, 5 km
● Pod brehom Liptovská kotlina – 754 m – 1, 2, 3, 4, 5 km
● Lyžiarsky bežecký areál Šachtičky – Starohorské vrchy – 958 m – 2, 3, 4, 5, 7, 10 km
● Ťaskovka Klin – Podbeskydská vrchovina – 726 m 1, 2, 3, 5 km
● Kojšovská hoľa Volovské vrchy 1 135 m 2, 3, 5
● Makov – Čadca – Javorníky – 700 m – 10, 15 km  v realizácii (2011-2012)

Zdieľať tento príspevok.