Kremnický hudobný skladateľ Anton Aschner nebol doteraz docenený v takej miere, ako by si jeho tvorba i osobnosť zasluhovali. Tvoril v rovnakom období ako Joseph Haydn a bol významnou osobnosťou obdobia klasicizmu na Slovensku.
Kremnica žila v 18. storočí čulým hudobným životom. Hudba zaznievala na bohoslužbách, mestských slávnostiach, verejných koncertoch, meštianskych večierkoch a tanečných zábavách. Kremnica mala vlastný orchester zriadený mincovňou, ktorý vystupoval vo františkánskom kostole a na spoločenských podujatiach v meste. Priamu zodpovednosť za úroveň hudby, ktorá sa vyučovala na školách a znela v chrámovom a mestskom prostredí, mal kantor schvaľovaný mestskou radou. Túto funkciu zastával nadaný skladateľ, huslista, dirigent a hudobný organizátor Anton Aschner, ktorý pôsobil v Kremnici štyri desaťročia. Podľa názoru hudobných odborníkov patril k najtalentovanejším skladateľom pôsobiacim na území Slovenska, no jeho dielo je pre širokú verejnosť neznáme.
Anton Aschner sa narodil v roku 1762 v Tirolsku. Po príchode do Kremnice vykonával viacero funkcií v jej hudobnom živote – pôsobil ako kapelník kremnického orchestra, ako kantor vyučoval hudbu na školách, pôsobil ako huslista vo farskom kostole Blahoslavenej Panny Márie a staral sa o hudbu vo františkánskom kostole. Za zásluhy o rozvoj hudby v Uhorsku bol vyznamenaný Kráľovskou miestodržiteľskou radou. Zomrel v roku 1793, ale jeho hudba znela v kremnických kostoloch aj po jeho smrti.
Umeleckú pozostalosť Antona Aschnera tvorí štyridsať kompozícií – sú to diele cirkevné, ale i svetské. Pomerne rozsiahla časť jeho tvorby sa zachovala vo františkánskej knižnici kremnického kláštora. Hudba Antona Aschnera sa po vyše 200 rokoch vracia do Kremnice, ktorej venoval všetky svoje hudobné schopnosti.
Koncert Štátneho komorného orchestra Žilina, z chrámovej tvorby Antona Aschnera, zaznie v Kostole sv. Františka v piatok 27. 6. 2014 od 19.00 hod. v rámci 14. ročníka Medzinárodného festivalu Petra Michalicu Hudba pod diamantovou klenbou.
(MMM)
Zdieľať tento príspevok.