V Základnej škole pre sluchovo postihnutých žiakov zriadili multisenzorickú terapeutickú miestnosť Snoezelen. Od januára môžu žiaci tejto školy vstupovať do priestoru plného príjemných podnetov, ktorý ich má upokojiť, vyvolať v nich radosť, rozvíjať zmyslové vnímanie a odbúrať strach. Škola sa na týždeň stane aj hostiteľkou pre francúzsky, fínsky, rumunsky, maďarsky a poľsky „posunkujúce ruky“ mladých nepočujúcich žiakov.
Snoezelen bol vyvinutý v Holandsku so zámerom poskytnúť ľuďom so zmyslovým postihnutím alebo poruchami učenia vhodnú relaxáciu a prostredie pre trávenie voľného času. Ľudia so špeciálnymi potrebami majú tiež právo na primeranú stimuláciu. Aby sa osoby s postihnutím mohli zúčastniť na takýchto aktivitách, vyžaduje si to vytvorenie špeciálneho prostredia.
“Metóda Snoezelen prináša do škôl pre zdravotne znevýhodnených nové možnosti, kde je akoby všetko dovolené,” hovorí učiteľka Drahomíra Miklošovičová. Dieťa si podľa nej vyberá podnety, ktoré mu robia dobre a pôsobia naňho pozitívne. “Snoezelen spočíva vo vytvorení príjemných zmyslových zážitkov v atmosfére dôvery a uvoľnenia. Zmyslové zážitky stimulujú primárne zmysly bez potreby intelektuálnej aktivity. Terapiu vedie špeciálny pedagóg a školský psychológ. Príjemnú atmosféru znásobuje zvuk bublinkového valca umiestneného v rohu miestnosti, dieťa sa môže k nemu pritúliť a cítiť jeho jemné vibrácie a aj regulovať farby a intenzitu bubliniek pomocou bezdrôtového ovládača, čo sa osvedčilo u zrakovo aj sluchovo postihnutých. Prijíma vibrácie celým telom a vie si predstaviť hudobný tok, prichádzajúci z CD prehrávača, kde má na výber množstvo terapeutickej hudby. Aromadifuzér a bublinkostroj stimuluje čuch a hmat. Veľmi obľúbeným komponentom je závesné hojdacie kreslo, ktorý poskytuje silný dotykový tlak a vestibulárnu stimuláciu. Navodzuje rôzne kinestetické pohyby, zmenu rovnováhy a tiaže, s čím majú viacnásobne postihnuté deti zo začiatku problém, ale v konečnom dôsledku to majú veľmi radi,” opisuje miestnosť Miklošovičová. Ďalšou súčasťou vybavenia miestnosti je polohovací vak, ktorý zabezpečuje oporu hlave a trupu, dieťaťa môže manipulovať s optickými vláknami, ktoré kontinuálne menia farbu. Na stene sú pripevnené didaktické pomôcky na jemnú motoriku ako dom a palma, v priestore na zemi je motorický stolík.
Hlavným sponzorom terapeutickej miestnosti je Nadácie „Dvojfarebný svet“, ktorá celý projekt finančne zastrešila. Ďalšími sponzormi, ktorí prispeli finančným darom sú ELBA a.s. Kremnica a Nadácia ZSNP a SLOVALCO v Žiari nad Hronom. šilo nás, že výrobné podniky nášho mesta a okresu podporujú projekty zamerané na pomoc deťom so zdravotným znevýhodnením.
Základná škola pre žiakov so sluchovým postihnutím V. Gaňu bude prostredníctvom občianskeho združenia KREMKO, priamym účastníkom veľkolepého projektu JUNIOR HIPPEN, ktorý je finančne podporovaný Slovenským inštitútom mládeže, riadeným Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky IUVENTA.
Od 24. februára do 3. marca 2013 sa škola stane hostiteľkou pre francúzsky, fínsky, rumunsky, maďarsky a poľsky „posunkujúce ruky“ mladých nepočujúcich žiakov a ich vedúcich. “Spoločne prežívaný čas a chvíle nás budú učiť, prostredníctvom nových skúseností a nových zážitkov. Bude to veľká škola empatie, pochopenia a „počúvania“, práve prostredníctvom svojho srdca a rúk,” hovorí vychovávateľka Kristína Brnčová.
Počas veľkého projektu JUNIOR HIPPEN, zameraného na mládež a ich aktivity, sa žiaci školy prostredníctvom občianskeho združenia KREMKO zúčastnili už dvoch medzinárodných výmen ako partnerská krajina. Vznikli priateľstvá, ktoré sa aj naďalej chcú rozvíjať. “Veríme preto, že náš „veľký“ týždeň bude pre všetkých nás, týždňom priateľstva, poznania, radosti a krásnych spoločných zážitkov,” uzatvára Brnčová.
Silver Jurtinus
Zdieľať tento príspevok.