Prvého februára nadobudne platnosť Všeobecne záväzné nariadenie, ktoré upravuje pravidlá parkovania na území mesta. Zmeny budú zavádzané postupne.
Podľa Mariána Sikoraia, ktorý nové pravidlá pripravil, doposiaľ platné všeobecne záväzné nariadenie z roku 2002 už nezodpovedalo súčasným legislatívnym predpisom. “Pre vodičov sa od prvého februára nič zásadné nemení, zmeny budú prebiehať postupne. Keďže nové VZN vytvára iba legislatívny rámec pre parkovanie na území mesta, konkrétne zmeny musia schváliť poslanci.” Prinášame vám prehľad nových pravidiel, ktoré poslanci už schválili v novembri 2013 a do platnosti vstúpia prvého februára. Plné znenie VZN nájdete TU.
Vyhradené parkovanie zdražie
Za vyhradené parkovanie – teda vlastné parkovacie miesto na sídliskách a pri bytových domoch si po novom budú musieť vodiči priplatiť. Poplatok vo forme miestnej dane bude stanovený podľa veľkosti parkovacej plochy za každý začatý m² a každý začatý deň (0,02 € pre fyzickú osobu, 0,03 € pre právnickú osobu). Priemerne by tento poplatok mal ročne z doterajších 35 € stúpnuť na 80 – 90 €. Zvýšenie poplatku má vytvárať zdroje na budovanie ďalších parkovísk v meste, ktorých je nedostatok. Doteraz vydané parkovacie karty však ostávajú v platnosti aj po 1. februári, vodiči si nemusia vybavovať novú parkovaciu kartu a nebudú ani musieť doplatiť miestnu daň za parkovacie miesto od februára do termínu konca platnosti svojej karty.
Polovica parkoviska musí ostať voľná
Menia sa aj pravidlá pre vyhradzovanie parkovacích miest. Po novom bude možné povoliť vyhradené parkovanie len do 50% z celkového počtu parkovacích miest. Na každom parkovisku musí teda ostať polovica miest voľných. Súčasný stav je však taký, že pri viacerých bytových domoch je už v súčasnosti vyhradených viac ako 50% parkovacích miest, preto sa tam ďalšie povoľovať nebudú. Tu má mesto záujem budovať ďalšie parkoviská a tak zvyšovať kapacitu parkovacích možností.
Každý iba jedno parkovacie miesto
Každý vodič môže žiadať iba o jedno parkovacie miesto viazané na miesto trvalého pobytu bez ohľadu na to, koľko áut vlastní alebo používa. Nepomôže ani, ak má vodič v mieste bydliska aj sídlo svojej firmy. Každý bude mať nárok iba na jedno vyhradené parkovacie miesto.
Spoplatnené len určité hodiny
Centrálna zóna mesta nemusí byť spoplatnená celá v rovnakých hodinách. Nové VZN otvára aj možnosť spoplatniť parkovisko Jeleň, kde sa doteraz parkuje zadarmo. O režime parkovania a čase spoplatnenia konkrétnych parkovacích plôch rozhodnú poslanci mesta uznesením. Keďže každé parkovisko môže fungovať v inom režime, na každom parkovisku na to budú upozorňovať informačné tabuľky. Okrem slovenského jazyka budú tabuľky po novom aj v angličtine.
Parkovacie karty
Okrem parkovania na niekoľko hodín, prípadne deň, nové pravidlá poznajú aj karty platné dlhšie časové obdobie. Prenosná parkovacia karta (80€) slúži na parkovanie na všetkých regulovaných parkoviskách bez určeného evidenčného čísla vozidla. Neprenosná parkovacia karta (25€) slúži rovnako na parkovanie na všetkých parkoviskách, je však viazaná na konkrétne evidenčné číslo vozidla. Rezidentská parkovacia karta s určením evidenčného čísla vozidla (15€), slúži na parkovanie a odstavovanie vozidiel v zóne s obmedzeným státím pri obytnej budove, v ktorej má držiteľ karty trvalý alebo prechodný pobyt. Na inom platenom parkovisku však neplatí.
SMS platba za parkovanie
Parkovacie karty by mali byť k dispozícii v určitých predajniach tak ako doteraz, tento spôsob predaja parkovacích kariet však bol často kritizovaný. Podľa nového VZN bude možné platiť aj formou zaslania SMS z mobilného telefónu. SMS platbu za parkovanie ponúka firma na kľúč, dodá všetok potrebný softvér aj vybavenie pre mestskú políciu na kontrolu parkovania. Mestu teda nevzniknú žiadne dodatočné náklady. Ani táto novinka však nebude fungovať od 1. februára, ale bude zavedená v priebehu roka.
Mestská polícia bude veci riešiť za pochodu
Podľa náčelníka mestskej polície Romana Brhlíka bude mestská polícia niekoľko mesiacov tolerovať staré jednorazové parkovacie karty. “Ak si vodič v decembri nakúpil napríklad desať parkovacích kariet, môže mu trvať niekoľko týždňov kým ich minie. Tolerovať však nebudeme parkovanie bez parkovacej karty,” upozorňuje Brhlík. Otázkou podľa neho je, či sa im v rozpočtovom provizóriu podarí vybaviť všetky predajné miesta novými parkovacími kartami. “So zmenou systému parkovania nás čaká veľa práce a veci budeme musieť riešiť za pochodu,” priznáva Roman Brhlík.
Súčasný stav parkovacích plôch
Spolu so zmenami v parkovaní sa poslanci zaoberali aj koncepciou budovania parkovísk pri bytových domoch na pozemkoch vo vlastníctve mesta Kremnica. Súčasný stav je taký, že k 619 bytom na sídliskách „HUTY“, „LONDÝN“ a „POD VETERNÍKOM“ je vybudovaných 248 parkovacích miest na verejných priestranstvách a 59 garážových miest v samostatne stojacích garážach, resp. v garážach vybudovaných v bytových domoch. Celkový počet parkovacích miest na týchto sídliskách je 50 % z počtu stanoveného vyhláškou. Sídlisko „HUTY“ má parkovacie kapacity vybudované na 46 %, sídlisko „LONDÝN“ na 65 % a sídlisko „POD VETERNÍKOM“ na 49 %. Najväčší nedostatok parkovacích miest je na sídlisku HUTY pre bytové domy č. 905 (SVB HUTY), kde je vybudovaných len 21 % parkovacích miest a bytový dom č. 928 (SVB DUKÁT), kde je stav parkovísk 24 %. Nedostatočný stav je aj pre bytový dom č. 379/6 na Matunákovej ulici, kde je vytvorených len 30 % potrebných stojísk.
Problematická situácia je pod Veterníkom, kde bytové domy č. 56 a 137 používajú parkovacie plochy pri hoteli Veterník, čím je obmedzená kapacita parkoviska pre hotelových hostí. Podobne bytový dom č. 96 „Ilava“ na Dolnej ulici využíva parkovacie miesta pri poliklinike, čo obmedzuje možnosti parkovania klientov polikliniky. Túto situáciu zlepšilo vybudovanie nových parkovísk v roku 2012 na Matunákovej a Veterníckej ulici. Na Ulici Československej armády bytové domy č. 259 – 262 nemajú v bezprostrednom okolí žiadne parkovacie možnosti.
Celkovo by v meste Kremnica pri bytových domoch bolo potrebné dobudovať 357 parkovacích miest. Koncepcia navrhuje vybudovať stojiská s rozmerom 2,4 x 5 m = 12 m² z polovegetačných betónových tvárnic na zhutnenom kamenive. Parkovisko bude ohraničené betónovým obrubníkom a označené dopravnou značkou „Parkovisko – Parkovacie miesta s vyhradeným státím“ s dodatkovou tabuľkou, ktorá bude určovať buď spoločenstvo vlastníkov bytov, alebo evidenčné číslo vozidla. Výstavbu parkovísk a dopravné značenie bude zabezpečovať Oddelenie technických služieb, aby bola zabezpečená jednotnosť a odborné vykonanie stavby. Pri nákladoch cca 500 € na 1 stojisko predstavujú celkové náklady cca 178 500,-€. V prípade, že by sa časť parkovacích kapacít umiestnila v hromadných garážach alebo individuálnych radových garážach, ktoré by si občania financovali z vlastných zdrojov, v prípade 10 % podielu garáží by boli náklady na parkovacie stojiská cca 160 500,-€, pri 20 % podiele garáží cca 143 000,-€.
Náklady na budovanie parkovísk
V prípade vybudovania 71 stojísk ročne bude potrebné v mestskom rozpočte vyčleniť na tento účel 35 500 €/ročne. V prípade podpory výstavby 10 % garáží by bolo potrebné v mestskom rozpočte vyčleniť čiastku cca 32 000 €/ročne, pri 20 % podiele garáží by náklady mesta predstavovali cca 28 000 €/ročne. Časť finančných prostriedkov na budovanie parkovísk mesto získa z miestnej dane za už zriadené vyhradené parkoviská (pri cca 150 spoplatnených parkovacích miestach bude predstavovať príjem cca 12 045 € /ročne).
Silver Jurtinus, ilustračné foto eni△c
Zdieľať tento príspevok.