Teodor Lamoš v knihe Sídelný zemepis Kremnice z roku 1948 píše: “Mesto Kremnica má skvelé predpoklady pre úspešné podnikanie v odbore cestovného ruchu. Kremnica má všetky prírodné i ľudské predpoklady vzrásť na mesto cestovného ruchu prvoradého významu. Okrem hospodárskeho významu má cestovný ruch i význam sociálny, zdravotný a kultúrny. Vzájomný styk hosťa s domácim človekom odkrýva vlastné slabosti, vzbudzuje sebakritiku, na druhej strane ujasňuje a odstraňuje falošné názory na druhého. Teda všetci Kremničania priamo alebo nepriamo sa zúčastňujú na cestovnom ruchu. Kremnický cestovný ruch má svoju staršiu tradíciu, má minulosť. Zárodky cestovného ruchu možno vidieť v ročných púťach. Dva razy do roka putujú pútnici z okolitých banských miest stredoslovenských aj z inakiaľ do Kremnice. Preto býva aj výročný jarmok. V auguste prichádzajú každoročne do mesta veriaci z okolitých banských osád a tak mestu možno pripísať i pútnický charakter.”
Lamoš v knihe konštatuje nedostatok dopravných prostriedkov, ubytovacích a stravovacích zariadení, čo do počtu aj do kvality. Aj zariadenia pre spoločenské a športové záujmy pokryvkávajú… Lamoš ďalej navrhuje, že je “…treba odborne inštalovať mestské múzeum, sprístupniť hosťom mincovňu a bane na zlato, pretože kremnické bane sú pomerne bezpečné a čisté, možno ich k cieľom prehliadky jedinečne využiť. Príjmy z pouličných prehliadok znamenali by istý príjem i do pokladníc týchto jedinečných kremnických predpokladov. Kremnica žila v minulosti z baní a mincovne, musí žiť i naďalej.”
Niektoré odporúčania z polovice minulého storočia boli subjektmi v cestovnom ruchu postupne zrealizované, mnohé problémy sú stále aktuálne a je potrebné ich vyriešiť, aby sme naozaj mohli hovoriť o rozvoji cestovného ruchu. Aj to je dôvod, prečo bola zaktualizovaná koncepcia rozvoja cestovného ruchu. Subjekty cestovného ruchu sa musia zjednotiť v otázke priorít, stanovených cieľov, potrebných krokov k ich dosiahnutiu a v neposlednom rade v otázke financovania.
Významným krokom mesta Kremnica v tomto smere bolo zriadenie pozície koordinátora cestovného ruchu. Mladý kreatívny človek, plný nápadov, energie a entuziazmu a v neposlednom rade aj skúseností s prácou s médiami, má hlavný cieľ zviditeľniť Kremnicu, posilniť jej imidž a vyprofilovať mesto ako destináciu cestovného ruchu. A toto všetko s výraznou spoluprácou so subjektmi viac alebo menej zainteresovanýmí v cestovnom ruchu.
Uskutočnilo sa stretnutie s podnikateľmi v cestovnom ruchu, kde si zúčastnení vymenili názory a nápady, ako ďalej. Koordinátorka cestovného ruchu sa tiež stretla s riaditeľmi základných škôl v snahe nájsť spôsob, ako už deti v školách naučiť pozitívnemu vzťahu k mestu a jeho návštevníkom. Podobných plánov a nápadov je dosť, sme len na začiatku cesty. Verím, že sa nám spoločnými silami podarí dosiahnuť pre mesto čo najpozitívnejšie výsledky.
Zuzana Tileschová
Zdieľať tento príspevok.