Po viac ako pol roku prácach na Via ferratovom svete na Skalke sa atrakcia pre verejnosť otvorila v polovici augusta. Odvtedy sa Skalka teší ešte väčšiemu počtu návštevníkov, ktorí sa však vďaka Via ferratovému svetu rozptyľujú rovnomernejšie po areáli.
Skalka sa od otvorenia via ferraty Komín stala vyhľadávanou turistickou atrakciou aj mimo zimnej sezóny. Vzhľadom k popularite lezeckých prvkov sa mesto rozhodlo rozšíriť ponuku ferrát o nový Via ferratový svet, ktorý sľubuje zážitky pre všetky vekové kategórie. Asi najväčším lákadlom v rámci Via ferratového sveta, ktoré vzniklo v tzv. ,,starej” časti Skalky, je via ferrata kategórie F, ktorá je svojou obťiažnosťou pravdepodobne najťažšia v strednej Európe. ,,Via ferraty pritiahli množstvo návštevníkov vyhľadávajúcich adrenalínové zážitky. Lanové mosty zas dávajú možnosť užiť si adrenalín aj tým menej odvážnym. Tento rok sme všetci pocítili, že Kremnica a Skalka sú turistami vyhľadávané. Svedčia o tom aj preplnené parkoviská nielen v meste, ale aj na Skalke,” potvrdzuje zástupkyňa primátora mesta Iveta Ceferová.
Via ferratový svet je komplexný projekt, ktorý obsahuje množstvo nových prvkov. ,,Pre návštevníkov sme vybudovali Via ferratový svet so zaistenými lezeckými cestami s obtiažnosťou “B, D, E“ a najťažšou via ferratovou cestou s obtiažnosťou “F“. Lezecké cesty sú prepojené aj rôznymi technickými prvkami ako vtáčie hniezda, kyvadlo, kladina, lanové mosty. Cesta Via Commo s obtiažnosťou “D“ končí na vrchole skalného masívu, odkiaľ lanovým mostom s dĺžkou 32 m vo výške 35 m prejdete na skalný hrebeň, z ktorého sú nádherné pohľady na Skalku, Krížnu a Turiec. Nezabudli sme ani na najmenších návštevníkov, ktorí so svojimi rodičmi prichádzajú na Skalku a pri vstupe do Via ferratového sveta sa môžu vyzabávať v Detskom raji,” uviedol Alexander Ferenčík, primátor mesta Kremnica.
Via ferratový svet, podobne ako via ferratu Komín, spolurealizoval Pavol Rajčan. ,,Najväčšou výzvou boli technické riešenia spojov medzi skalou a stromami a umiestnenie vtáčích hniezd tak, aby sme stromy nepoškodili,” hovorí Pavol Rajčan s tým, že celý projekt sa snažili zrealizovať s čo najväčším ohľadom na zachovanie rázu okolitej prírody. ,,Celý komplex je z prírodných materiálov, použili sme okrúhle agátové drevo, červený smrek a nosné oceľové konštrukcie,” dodal Rajčan. Práve agátové drevo má podľa neho najdlhšiu životnosť v klimatických podmienkach Skalky. ,,Ak sa budeme o to starať, verím tomu, že nás to prežije,” hovorí s úsmevom Pavol Rajčan.
Projekt Via ferratového sveta organizačne zastrešilo mesto Kremnica a podarilo sa ho realizovať vďaka finančným prostriedkom poskytnutým Banskobystrickým samosprávnym krajom, Oblastnou organizáciou cestovného ruchu Stredné Slovensko, Nadáciou EPH a samozrejme mestom Kremnica.
Najťažšie úseky Via ferratového sveta sú len pre mimoriadne skúsených lezcov
Viacero zásahov Horskej záchrannej služby a aj dobrovoľníkov si vyžiadalo nezvládnutie ferraty F-úha či E-jha zo strany turistov. ,,Od otvorenia via ferratových ciest, či už ferraty Komín alebo Via ferratového sveta upozorňujeme, že cesty so stupňom obtiažnosti E a F nie sú pre každého. Tieto sa budovali pre skúsených ferratistov a lezcov, ktorí jednoducho na to majú. Ja sa držím pravidla, že najprv si vyskúšam ľahšie cesty a keď sa potrápim v D-éčku, nebudem liezť do F-úha a E-jha. Ozaj je to na zodpovednosti každého z nás. Výstrahou nech je aj jeden z posledných úrazov na ceste F-úha, keď skúsený lezec naliezol do cesty síce s ferratovým setom,, ktorý však nepoužil a vypadol z 15 metrovej výšky. Takýto hazard so životom a precenenie síl sa nevyplácajú,” upozorňuje Iveta Ceferová.
O bezpečnosti na via ferratách prebehlo stretnutie s Horskou záchrannou službou. Výsledkom by malo byť prijatie VZN, nové výstražné tabule a odporúčanie pre lezcov používať na via ferratách E a F celotelový úväz.
Podľa realizátora Pavla Rajčana by v prípade, že lezec správne použije výstroj nemalo ani pri nezvládnutí lezeckého úseku dôjsť k zraneniu. ,,Pri via ferratovej ceste F-úha by malo prísť k odsadnutiu lezca, nie k jeho pádu, keďže jeho ferratový set je napnutý. Všetky najťažšie úseky sú totiž v traverze. Aj takzvané zlanenie lezca si však vyžaduje zásah HZS,” dodáva Rajčan.
Čo nájdeme vo Via ferratovom svete:
Via ferrata traverzuje pás skál v ľavej časti vedie dreveným mostom popri javore v záreze skál, ďalej cez vrcholovú skalnú stienku a vystupuje na skalnej veži pri lanovom moste s dĺžkou 32 m a maximálnou výškou 35 m, ktorý končí na skalnom masíve s výhľadmi do širokého okolia.
Via ferratový svet sa nachádza v exponovanom teréne s nutnosťou použitia špeciálnych ferratových setov. Tie sú k dispozícii na zapožičanie v Relax centre na Skalke.
Veronika Chrienová
Zdieľať tento príspevok.