Mária Slašťanová
Ubehli dva školské mesiace. Boli výnimočné v dôsledku aktuálnej situácie, ktorá súvisí so šírením koronavírusu. Žiaci sa vrátili do školských lavíc a škola ožila opäť príjemným džavotom.
Po dlhom odlúčení sme sa potešili osobným stretnutiam. Nevadí, že nám tváre prekrývajú rúška. Oči sú zrkadlom našich duší. Pohľad do očí nahrádza úsmev, ktorý skrývame pod rúškom. K našim školským rituálom pribudli ranné filtre, neustála dezinfekcia rúk a priestorov školy. Prijaté opatrenia nenarúšajú bežný chod školy. Začali sme učiť podľa rozvrhu a žiaci zasadli do svojich tried. Veľmi zodpovedne dodržiavajú bezpečnostné pokyny a nosia rúška. Pribudlo nám 36 nových prváčikov. Ich zápis do školy bol netradičný. Väčšinu detí rodičia zapísali elektronicky a prvé stretnutie s deťmi sa uskutočnilo na školskom dvore. Nezažili tradičnú slávnosť otvorenia školského roku. Napriek tomu sme im pripravili milé privítanie a za dva mesiace urobili naši prváčikovia veľké pokroky. Svedčia o tom slová pani učiteliek prváčikov Mgr. Márie Tóthovej a Mgr. Renáty Števicovej.
Prešli rôčky, prešli dníčky, už ideme do školičky…
Mária Tóthová
Slovami známej básničky som sa na začiatku školského roka 2020/2021 prihovárala všetkým prváčikom, ktorí nastúpili do našej „starej“, ale prekrásne zrekonštruovanej školy. Oproti nám sedelo 36 nových prváčikov. Niektorí usmiati, smelší, niektorí menej ale určite všetci v očakávaní a zvedavosti, čo ich v tom nasledujúcom roku čaká. Veď je to obrovská zmena v živote každého dieťaťa. A tak mojich 18 prváčikov prišlo do 1. A triedy. Každý si sadol na miesto v lavici, pekne sa predstavil a začal žiť príbeh s deväťročným trvaním. Aby sa im v škole naozaj páčilo a nemali strach z učenia, privítala ich lienka Dorotka so svojou kamarátkou ovečkou Brčkou. Tak sa stali všetci žiaci I.A. triedy zvedavými lienkami. Vysvetlila som im, že ich budú sprevádzať počas celého školského roka a s ich pomocou budú objavovať svet usilovných chrobáčikov. A keďže je lienka Dorotka aj veľká divadelníčka, každý týždeň sa môžu tešiť na divadielko s ňou. Divadielok za štyri týždne už bolo niekoľko: O zlej ose, ktorá sa nevedela v škole správať, O čertíkovi Bertíkovi, ktorého strašne bolel zub, O Maťkovi a Kubkovi, ako hľadali zatúlanú ovečku a iné. Prváčikovia zvládli prvé dni v škole veľmi dobre. Do školy chodia s radosťou a tešia sa na každý deň. Verím, že sa tešia aj na všetky predmety, ktoré sa v škole učia. Veď v slovenskom jazyku už poznajú, vedia čítať a písať 5 písmeniek abecedy. Naučili sa správne sedieť pri písaní, držať ceruzku, precvičiť rúčku pred každým písaním. Majú za sebou už prvé prepisy a diktáty. V matematike vedia porovnať počet predmetov, počítať do 6 a písať prvú jednotku. Tá je v žiackej knižke predsa najdôležitejšie! Anglický jazyk poznávajú hravou formou pomocou hier a pesničiek. Samozrejme, najradšej majú výchovy: výtvarnú, hudobnú a telesnú. Naučili sme sa pekne správať, navzájom komunikovať, pomáhať si a hlavne dodržiavať pravidlá správania, ktoré sme si stanovili. Nie je jednoduché pripraviť si lavicu na každý vyučovací predmet, udržať pozornosť cez celú hodinu, pekne sa hlásiť a dať si do tašky všetky pomôcky na nasledujúci deň. V septembri, keď bolo pekné počasie, sme si každý deň vyskúšali najrôznejšie činnosti i mimo našej triedy. Športovanie na našom multifunkčnom ihrisku, učenie v ekoučebni, hľadanie chrobáčikov v bylinkovej záhradke a množstvo hravých aktivít v areáli školy.
Popri učení žiaci nadobudli množstvo zážitkov, ktoré pozitívne obohacujú ich život. Nezabúdam im rozprávať aj pekné príbehy z mojich školských čias, či čias starých rodičov. Preto rodičia by sa mali každý deň pýtať svojich detí: „Čo si sa v škole naučil“? „Čo pekné si dnes prežil?“ Ja pevne verím, že ich odpoveďou budú usmiate tváričky a úprimné tešenie sa na nasledujúci deň. Čo viac si môžem priať? Aby nám všetkým zdravie a radosť z učenia vydržali celý školský rok.
Zvoní!
Renáta Števicová
Od 2.septembra 2020 už zvoní aj pre 18 žiačok a žiakov 1. B. Od prvých chvíľ prichádzali do školy so zvedavosťou, rôznymi očakávaniami a možno aj s trochou strachu. Dnes, po uplynutí dvoch školských mesiacov, by vám už určite vedeli svoje pocity a dojmy zo školského života vyrozprávať. A ja, ich triedna pani učiteľka, vám ponúkam tie svoje. Myslím, že september bol pre nás náročný mesiac. Veď si len predstavte, že po voľnosti, ktorá im bola doposiaľ dopriata, prišla zrazu štyridsaťpäť minútová vyučovacia hodina. Čas, počas ktorého už nemožno rozprávať kedykoľvek a s kýmkoľvek. Doba, počas ktorej treba sústredene a usilovne pracovať. Usilovne. To preto sme sa nazvali Usilovné včielky. A počas dňa sa tých vyučovacích hodín vystrieda štyri až päť! Myslím, že už nám chýba len zopár krôčikov k tomu, aby sme spomínaných 45 minút mohli s čistým svedomím nazvať vyučovacou hodinou. Drobné detské hlávky sa každý deň skláňali nad zošitmi a učebnicami plnými novôt ako sú písmenkové rodiny, tvary čísel, témy o škole a rodine, anglické slová,…A ešte v malých srdiečkach detí zostalo miesto aj na ZLATÉ KĽÚČIKY, ktorými chcú odomykať srdcia nás ostatných. Usilovné včielky sa s chuťou „rozleteli“ po Čarovnej záhrade, pretože v nich rastú tri zvláštne rastlinky. NEZÁBUDKA – to aby sme nezabúdali, ČAKANKA – to aby sme vedeli čakať na chvíľu, kedy prídeme na rad a TRPEZLIVKA – to aby sme vedeli byť trpezliví. Pri svojom rozlete záhradou objavili aj inú trojicu rastliniek – lisovaných, ku ktorým šikovná rúčka jedného z nás dokresľuje i obrázkovú podobu. Prvá z nich je rastlinka, ktorá nám pripomína mamičkinu dušičku, ďalšia zas klinec v stene a tretia, tá ukrýva v sebe sedem krás. Ale prváčikovia na toto všetko nie sú sami. Majú pomocníčkov, ktorí sa spolu s deťmi zúčastňujú vyučovania. Mimozemšťan Mimo, dráčik Zebelko, Písmenkové postavičky a najnovšie aj myška Krieduška, ktorá sa nasťahovala do spodnej police v našej skrini. Držím dievčatám a chlapcom z 1. B a aj sebe palce. Nech nás neopúšťa usilovnosť a smäd po vedomostiach aj nasledujúcich osem mesiacov.
Naše školské aktivity
Počasie nám v septembri prialo a tak sa veľká časť výučby presunula do prírody. Využili sme našu ekoučebňu, nové náučné chodníku a školskú záhradu. Máme výborné podmienky na športovanie vonku a tak zákaz využívať telocvičňu nás v pohybe neobmedzil. Aj v tomto školskom roku sme si naplánovali množstvo aktivít, ktoré kvôli bezpečnosti budeme realizovať najmä v našej školskej komunite.
Pred sprísnením opatrení sme v septembri stihli uskutočniť tri exkurzie a školu v prírode. V rámci končiaceho projektu Veľké pátranie naši žiaci navštívili Geobádateľňu a Kammerhof v Banskej Štiavnici, skanzen v Jahodníckych hájoch, Múzeum máp v Kynceľovej a hrad v Slovenskej Ľupči. Po dlhom pobyte doma nám dobre padlo cestovať za zážitkami. Naši piataci boli v škole v prírode v Nitrianskom Rudne. Počasie bolo už chladnejšie, ale prežili krásny týždeň. Okrem športovania, turistiky a netradičného učenia navštívili sklársky skanzen vo Valaskej Belej, vymaľované Čičmany a Múzeum praveku v Bojniciach.
Stalo sa už tradíciou, že celá škola rieši spoločný školský projekt. Celoročné úsilie má podobu krásnych prác detí. Z nich tvoríme pohľadnice, knižky, kalendáre a obrazy. Spoločný cieľ utužuje našu školskú rodinu. Pri škole máme krásnu záhradu a tak začíname nový projekt s názvom Čarovná záhrada. Deti môžu písať, kresliť, fotiť, tvoriť herbáre, fotoknihy, receptáre zeleninové, ovocné či bylinkové abecedy, žiacke encyklopédie o rastlinách a zvieratách alebo pracovať na políčkach. V jesennom období prijali výzvu a zdobia svoje triedy a chodby školy jesenným aranžovaním. Čas uteká veľmi rýchlo a tak si už deti na jesenných potulkách prírodou zbierajú prírodný materiál na prípravu vianočných dekorácií. Okrem školského projektu, má každá trieda na 1. stupni a v oddelení školského klubu svoju celoročnú tému. Budú sa venovať rozprávkam, remeslám, ročným obdobiam, poznávaniu našej vlasti.
Druhým rokom realizujeme projekt Rozvíjanie funkčnej gramotnosti žiakov a spolupráce učiteľov. Rozvrh hodín rozšírili extra hodiny. Vďaka nim vznikom ďalší priestor na rozvíjanie čitateľskej, prírodovednej a matematickej gramotnosti. Využívame vzdelávací materiál Fenomény sveta. Obsahujú edukačné videá a námety pre modernú výučbu. Máme zakúpené témy Voda, Slnko, Komunikácia a Peniaze. Opäť sa naštartovala krúžková činnosť. Náš redakčný tím Križkovín, pod vedením PaedDr. Zuzany Dobiasovej , pripravil prvé príspevky so školskou témou. Tu je zopár ukážok.
Elisabeth Gretschová
ŠKOLA v písmenách
Š – štúdium, šanca, šikovnosť, šťastie, šport, štipendium
K – kreativita, kvalitný život, kamaráti, krasopis, knihy, kvalifikácia
O – osobnosť, osamostatnenie, obohacovanie vedomostí, obzor, odvaha
L – láska, lekcia, literatúra, logika
A – adrenalín, adaptácia, aktivita, abeceda
Spomienka na prvý školský deň
Šarlota Knappová, Sofia Kurčíková
Prišla som do školy s mamičkou za rúčku,
mala som blúzku a ružovú sukničku.
Celá šťastím bez seba otvorila dvierka
a spoza nich sa na mňa usmievala milá pani učiteľka.
Chytila ma za rúčku a odviedla ďalej.
Pýtate sa: „Kam?“ No predsa do našej školičky malej.
Tam už stáli kamaráti, v ruke kvietky oni mali,
pyšní sme všetci boli, keď nás za žiakov pasovali.
A teraz už všetci vieme,
že učenie je potrebné,
my na školu nezabudneme,
aj keď z nej odídeme.
My a učenie
Sofia Chlapovičová, Viktória Sedmáková
Matika je ťažká veda,
na ktorú sa učiť treba.
Niekedy to nedávame
a ja trochu nadávame.
Zvieratká a rastlinky
už nie sú pre nás novinky.
Chémia je pre nás boj,
no my to dáme, nič neboj!
Aj umelcami veru sme,
vie už o nás celý svet.
Mária Táborská
Čím je pre mňa škola
Škola je pre mňa miestom, kde dostávam veľa nových vecí, vedomostí, šancí. No niekedy je pre mňa aj veľkou záťažou. Sú dni, keď z nej vychádzam šťastná, no niekedy zas dosť nervózna z toho, čo mám ešte pred sebou. Moje predstavy pred ôsmimi rokmi boli také, že sa budem poctivo učiť, nosiť samé jednotky a že školu budem milovať. Myslíte si, že sa mi to darí? Nie vždy. Učenie nie je ľahká záležitosť. No všetko dôležité sa získava ťažko. Systém učenia u nás mi vyhovuje, ja by som v našej škole nič nemenila.
Trojročný projekt Úspešní v škole, úspešní v živote sme ukončili. Využili sme možnosť uchádzať sa o ďalšiu podporu zo štrukturálnych fondov EÚ. Náš inkluzívny tím v zložení troch asistentiek učiteľa, sociálneho a špeciálneho pedagóga budú podporovať inkluzívne vzdelávanie ďalšie dva školské roky. Projekt bude financovaný prostredníctvom Metodického pedagogického centra v rámci výzvy Pomáhajúce profesie v edukácii detí II.
Náš medzi národný projekt Playful Mathematics je predĺžený. V tomto období nie je možné vycestovať a utužovať medzinárodné priateľstvá. Každá z partnerských škôl realizuje aktivity projektu v škole a zdieľa ich v spoločnom virtuálnom priestore. Veríme, že sa nakoniec uvidíme aj v reálnom živote.
Koronavírus nabral v októbri na sile a my sme museli opäť sprísniť pravidlá správania sa. Všetko sme však zvládli. Vďaka zodpovednosti žiakov, rodičov a kolegov. Veľmi si prajeme, aby sme sa nerušene mohli venovať školským povinnostiam. Hoci sme na jar zvládli náročné dištančné vzdelávanie, bežné radosti a starosti školského života sa nedajú nahradiť žiadnou aplikáciou. Držme si palce a zostaňme zdraví. Kto má zdravie, ten má všetko.
Zdieľať tento príspevok.